گزارش «جام‌جم» از علت اعتراض اصناف به طرح جدید دولت

پای مالیات در میان است | مهمترین تغییرات مالیات چیست؟

صبح یکشنبه بود که برخی کسبه امین‌حضور در تهران و برخی استان‌های دیگر نسبت به تغییرات نظام مالیاتی کشور هشدار دادند و فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند. آن‌طور که خبرنگار جام‌جم کسب اطلاع کرده، رقم مالیاتی که برای اصناف محاسبه و اعلام شده، نسبت به ادوار گذشته بیشتر شده که بر اساس گفته سازمان امور مالیاتی، این ارقام بر اساس اطلاعات درآمدی آنهاست.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۴۵

تغییرات در مالیات امسال باعث اعتراض برخی کسبه شد. آنها به تغییر در شیوه تعیین مالیات و افزایش مبلغ مالیات خود اعتراض داشتند. اما مهمترین تغییرات مالیات چیست؟ آیا تعیین مالیات همچنان با اظهار نامه مالیاتی است؟ ماده 100 در پرداخت مالیات چگونه اجرا می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، بر اساس تغییرات جدید، افرادی که در طول یک سال تا چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان گردش مالی داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات موجود در تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. در آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است، در صورتی که گردش مالی ارائه‌کنندگان خدمات و تولیدی‌ها تا ۵۰درصد سقف تعیین‌شده باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. به بیان ساده‌تر، افرادی که تبصره ماده ۱۰۰برای‌شان ارسال می‌شود و رقم مقطوع را پرداخت کنند، دیگر نیاز نیست اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند، اما اگر اسناد و مدارک درآمدی در اختیار دارند می‌توانند با ارائه به سازمان مالیاتی، از روش گذشته بهره ببرند.

این مساله موجب شد که صبح یکشنبه جمعی از مغازه‌داران در تهران در اعتراض به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی مغازه‌های خود را تعطیل و تجمع کنند، این تجمع در برخی شهر‌ها مانند اراک هم اتفاق افتاده است که مسوولان اداره مالیات استان با حضور میان کسبه، به سوالات آن‌ها پاسخ دادند. نصب سامانه پایانه‌های فروشگاهی و طرح مالیات بر تراکنش‌ها، یکی از پیشنهاد‌های وزارت اقتصاد و دارایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی، به دلیل جلوگیری از کاهش چاپ پول بی‌پشتوانه است. قرار است در صورت تصویب و با اجرای این طرح، مابه‌التفاوت گردش حساب‌های بالای پنج میلیارد تومان شامل مالیات شود.

مالیات بر اساس گردش کارتخوان


ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف در این باره به جام‌جم گفته، درخواست اصناف کشور و نمایندگان اتحادیه‌ها و اصناف این است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، موضوع بازنگری در نحوه اجرای تبصره ماده۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شود تا هر چه سریع‌تر نسبت به تصویب مصوبه‌ای برای افزایش حداکثری شمولیت تبصره مذکور به صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی اقدام و نظر اصناف و بازار تامین شود.
وی چندی پیش اعلام کرده بود آستانه فعلی که میزان فروش کالا و خدمات در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان است، باعث شده تعداد بسیار پایینی از مشاغل از تسهیلات قانونی تبصره مذکور بهره‌مند شوند.
از سوی دیگر شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به خبرنگار ما می‌گوید بر اساس اجرای بند «م» تبصره۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، گردش حساب دستگاه‌های کارتخوان مودیان مالیاتی را دریافت کرده‌ایم. افرادی که با دستگاه کارتخوان یا از طریق ابزار پرداخت بانکی، پول به حساب‌شان واریز شده اطلاعات آن‌ها در سازمان امور مالیاتی وجود دارد. در قانون آمده، هرگونه دریافتی در حساب تجاری و حساب دارای دستگاه کارتخوان افراد، به عنوان درآمد در نظر گرفته شود، اما سازمان امور مالیاتی به دلیل این‌که از اواخر سال ۹۸ کرونا شیوع پیدا کرد، از استفاده از اطلاعات حساب‌ها برای در نظر گرفتن مالیات مقطوع سال ۱۴۰۰ صرف‌نظر کرد و تنها اطلاعات مربوط به کارتخوان بانکی را مدنظر قرار داد. نسبت سود فعالیتی را هم که سازمان مالیاتی برای این دسته از مودیان در نظر می‌گرفت، به صورت چشمگیر کاهش داده است و پایین‌تر از نرخ اعلام شده در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است تا فعالان صنفی بتوانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

 

پای مالیات در میان است | مهمترین تغییرات مالیات


مالیات بر مودیان منضبط دولت فشار نیاورد | مشکلات اصناف را ببیند


چندی پیش، ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران گفته بود دولت، مشکلات کسب و کار را در نظر بگیرد و سازمان امور مالیاتی کشور با قوت بخشیدن به برنامه مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی افرادی که در نظام مالیاتی پرونده ندارند، از اعمال فشار بر مودیان منضبط جلوگیری کند.


در مقابل شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، مالیاتی که اکنون اعلام شده برای اصناف کمی غیرمنتظره بوده است. به این دلیل که در سال‌های گذشته با توجه به اختیاراتی که داشتیم و اطلاعاتی که نداشتیم، مالیات مقطوع، درصدی نسبت به سال گذشته افزایش می‌یافت و به مؤدی اعلام می‌شد، اما اکنون به واسطه اطلاعاتی که در اختیار داریم با رعایت تعیین میزان مالیات و حدودی که برای آن تعیین کردیم، رقم تعیین شده است.
به گفته وی، کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق، مالیاتشان را می‌پردازند. چطور برخی اصناف با توجه به اطلاعاتی که نزد سازمان مالیاتی وجود دارد، قصد دارند آن را نپردازند.


موضوع مالیات از تراکنش‌های بانکی بازنگری شود | پیگیر مطالبات‌مان هستیم


حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران به جام‌جم گفته، موضوع مالیات از تراکنش‌های بانکی واحد‌های صنفی و تبصره ماده ۱۰۰ باید با اجماع نظر اعضای اتحادیه اصلاح و بازنگری شود که این مهم با پیگیری اعضا ممکن خواهد شد. تبصره ماده ۱۰۰ و مالیات از تراکنش‌های بانکی با برپایی نشست جمعی بین اعضای اتحادیه بررسی و در یک اجماع کلی، تصمیم نهایی به سازمان مالیاتی انتقال داده شود.


در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی آمده است: در نشست هجدهم خرداد که وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان امور مالیاتی، نمایندگان اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و هیات امنای بازار تهران حضور داشتند، تصمیمات جدیدی درخصوص نحوه اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل (صنفی) اتخاذ شد. همچنین اعلام شد با توجه به بالا بودن نسبت سودآوری فعالیت برخی صاحبان مشاغل امور صنفی از جمله مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و لوازم صوتی و تصویری، تلفن‌همراه و پوشاک تعدیل لازم انجام و برای پرونده‌های مشارکت مدنی با توجه به نصاب تبصره ماده ۱۰۰ برای هریک از شرکاء به‌طور جداگانه نصاب مذکور در فعالیت شغلی منظور شود. در اطلاعیه سازمان مالیاتی همچنین آمده است؛ نسبت سودآوری فعالیت که در اجرای مقررات آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده، برای اطلاع عموم در دسترس قرار گیرد و مودیانی که با توجه به میزان فروش، بالاتر از نصاب مذکور در تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال گذشته چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قرار می‌گیرند، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.


مهم‌ترین تغییرات مالیات


۱-تعیین مالیات از سال ۹۸ بر اساس اسناد مالی که در اختیار سازمان مالیاتی است تعیین می‌شود
۲-جداسازی حساب تجاری و شخصی در حال اجرا و بانک مرکزی پیگیر این موضوع است
۳-تعیین سقف گردش حساب، بخشی از اجرای قانون جداسازی حساب‌هاست‌
۴-اطلاعات حساب‌های بانکی به مرور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد
۵-قانون مالیات بر مجموع درآمد به‌زودی تصویب می‌شود
۶-اموال افراد ابتدا و انتهای هر سال مورد بررسی قرار می‌گیرد
۷-طبق قانون جدید، کلیه وجوهی که به حساب کارتخوان واریز شود، درآمد تلقی خواهد شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها